Tekniset Tiedot, Tech Specs and Service Record

Yhteenveto suoritetuista uudishankinnoista sekä parannus- ja korjaustyöistä:

-Moottorin ja vetolaitteen vaihto PenCentran toimesta v.2003 Volvo-Penta MD2020 ja MS25S-A -kolmilapainen käätöpotkuri (Volvo-Penta). Vetolaitteen kumi vaihdettu ohjeistuksen mukaan v.2010, jolloin uusittiin myös vetolaitteen potkuriakselin öljystefat. Vuosittain huollettu ohjeiden mukaisesti alkuperäisin Volvo-Penta varaosin: pa suodattimet, moottoriöljyöljynsuodatin, koneen ja vetolaitteen öljyt sekä jäähdystysneste (joka toinen vuosi). Merivesipumpun stefat vaihdettu. Koneen hihna vaihdettu ja jäähdytysnesteen poistoa varten asennettu VP-tyhjennysventtiili. Latausdiodi vaihdettiin samalla.  Moottorinvaihdon yhteydessä PA-tankkiin lisätty tyhjennysputki sulkuventtiilillä ja tarkastusluukku puhdistusta varten. Moottorikoppaa ei jouduttu suuresti muuttamaan koneenvaihdon yhteydessä. Koneenvaihdon yhteydessä uusittiin konetilan äänenvaimennus asianmukaiseksi. Eristemateriaaliksi valittiin ammattivenetuote, jossa on sisäänrakennettu kumimatto. Moottorin pakoletku vaihdettiin vetolaitteen kumin vaihdon yhteydessä v. 2010 ja samalla tarkastettiin RST-äänenvaimentajan kunto. Polttoaineletkut sekä merivesiletkut ja laponestoventtiilit on uusittu moottorinvaihdon yhteydessä. Moottorin värinänvaimennustassut ja hallintalaitteet ovat myös vaihdettu koneenvaihdon yhteydessä. Moottorilla on ajettu noin 100 h per purjehduskausi. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä ajokaudella. Venttiilin välykset on tarkastettu TopBoatin toimesta.

Purjeet on uusittu säännöllisin väliajoin:

  • v. 2012 Isopurje radiaalileikattu OFFSHORE Challange dacron 7.63 oz High Aspect Dacron (Meripurje UK Sailmakers)
  • v. 2010 Rullagenoa 24m2 Triradial CW 8.11/6.11 (Meripurje UK Sailmakers)
  • Alkuperäinen Spinaakkeri, jota ei paljon ole käytetty. Venessä on spinnuvarustus.
  • ST-Fokka v.2000 on muutettu rullakäyttöön ja keulassa ST-levanki Fokalle. Fokanskuuttiköysi yhdistelmä, jossa käytetty juoksuosuudella dyneemaa skuuttauksen herkistämiseksi
  • Rullalaite Harken v.2000.
  • Ison purjeen Lazy-Jack-pussi, Meripurje UK Sailmakers, v. 2013
  • Ison ja Fokan nostimet uusittu, kuten suurin osa juoksevasta rikistä

Sähköt on läpikäyty vuonna 2006, jolloin uusittiin mittojen mukaan valmistettu kytkintaulu GoldLine 8, sulakekeskus WAGO ja laadittiin kulutuslaiteluettelo sekä tarkistettiin kaapeloinnin kapasiteetti ja kytkennät. -Akkulaturi WAECO PerfectCharge IUOU-tyyppinen automaattilaturi kytkettynä maasähköön (v.2010). Akustot  (Biltema) 1 x käynnistysakku ja 2 x käyttöakkuja, käyttöakut uusittu viimeksi vuonna 2013. Akuston kapasiteetti riittää n. 3 vrk kesällä ilman latausta maissa/koneen käyttöä. Led-polttimoita on vaihdettu sekä led-valaisimia lisätty sisälle sekä ulos.

– Peräsin on uusittu vuonna 2007. Alkuperäinen peräsin on ollut SIESTAssa alimitoitettu lateraalipinnan ja akselin halkaisijan suhteen. Litomarinin perustaja,TB Lindberg, valmisti meille Stormfågel 36-venee peräsimen muoteilla, hieman modifioidun, uuden peräsimen, johon asennettiin JEFAn itsesäätyvä  laakerointi paksuun Al-akseliin. Peräsimen uusinnan yhteydessä asennettiin myös vannasputki. Vene käsittely parani entisestä ja pysyy käsissä kovissakin puuskissa. Peräsimen sisusmateriaalina on käytetty vettymätöntä vaahtoa.

– Autopilotti Raymarine Autohelm ST2000 (v.2010), joka on yhdistetty mittaristoon ja GPS-plotteriin

– Kölin kiinnitys on uusittu vuonna 2008 (TopBoat)

– Puomiin asennettu v. 2011 nk ranskalainen yhdenköyden reivijärjestelmä 1. ja 2. reiveille (Vene Bremer). Reivikäydet tulevat ruffin päälle köysilukoille, jotka on myös uusittu.

-Levanki vaihdettu vuonna 2006, Harken mid range windward sheeting car (ProSailor) eli halssia vaihdettaessa levanki ”lukittuu” ja on päästettävissä tuulen alapuolelle. Leveä 1,5 metrin levanki on hyvä isoa purjetta  trimmattaessa.

– Mantookivaijerit uusittu vuonna 2005 (Maritim).

-Kaikki vantit uusittu päävantit, alavantit, etu- ja takastaagit sekä barduunat dyneemasta (6mm) vuonna 2016 (Vestek – Elmar Mertens), Harken rullalaitteen runko vaihdettu vuonna 2016.

Pää- ja alavanttien mastonkiinnistys helat vaihdettu 2015

Vinssit on vaihdettu vuonna 2009 ja fokan nostinvinssi vuonna 2013 Andersenin ST RST vinsseihin. Päävinssit 40ST ja Nostinvinssit 28ST(Jokito Marine)

Patjastot vaihdettu Unikulman valmistamiin Alcantara-päälysteisiin patjoihin vuonna 2005. Salongin patjat ovat joustinpatjat – luxusta nukkumiseen! Salongin patjoille petauspatjat. Patjat ja kaikki veneen irtaimisto on säilytetty kuivassa tilassa talvisin.

Mittaristo uusittu vuonna 2006 Raymarine ST60 Kaiku, Tuuli ja Loki. Mittari yhdistetty Garmin GPSMAP520 (2008)-plotteriin Raymarine interface boxin (E85001, PC-SeaTalk-NMEA) välityksellä. Vastaanottava AIS on myös kytketty GPS-plotteriin. Samalla valmistin mittareille lasikuidusta mittarikotelon ruffin päälle.

– VHF-puhelin on uusittu 2012 ja uusi laite on Garmin 200i.

Kaasuliesi&uuni ENO-RST uusittu vuonna 2010 (Maritim), jonka yhteydessä järjestelmälle suoritettu paine- ja tiiveyskoe. Alkuperäinen asennustodistus löytyy veneen dokumentaatiosta.

– Septiletkut vaihdettu vuonna 2005 ja WC istuin vuonna 2013. Vuonna 2014 lisätty WC-huuhteluvesilinjaan laponestoventtiili. RST septitankki asennettu vuonna 1997 on etupiikissä, tilavuus 60 l. Septitankissa on imu- ja merityhjennys.

– Vesitankki vuodelta 1997, RST 100 l, siirretty peräkulmasta etupiikkiin punkan alle vuonna 2013. Tankissa suuri miesluukku puhdistusta varten.

– Lämmitin on Wallas 2400, valopetrooli, perushuolto teetätetty vuonna 2013.

– Spayhood korjattu ja kyllästetty vuonna 2014.

– Talvisäilytystä varten teräspukki säädettävin jaloin ja alumiinen pressuteline sekä 10 x 6 valkoinen säilytyspressu vuodelta 2013, kumiköysijoustimin varustettuna

– Vene on ollut veneseuran rekisterissä ja katsastettu vuosittain, varusteista koottu kattava documentaatio sekä huolto-ohjekirjat. Ajatuksena on tehdä vuosittain uusintoja varmistamaan luotettava ja turvallinen purjehdus.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

23 − 16 =